Olen pyrkinyt vähentämään vehnän käyttöä ja koska olen ihan kätevä keittiössä (mielestäni), olen etsinyt netistä vehnättömiä reseptejä. Olen myös etsinyt tietoa vehnättömistä tuotteista, mutta tämä vaikuttaa jotenkin hankalalta hommalta. Jos googletan vaikkapa vehnätön pizzapohja saan tuloksena gluteenittomien pizzapohjien reseptejä ja niissä on usein käytetty jauhoja, joissa on vehnää. En ole vielä perehtynyt noihin jauhoihin niin tarkasti, että tietäisin voiko niitä korvata toisilla. Eli mikäli olen nyt oikein ymmärtänyt asiaa kuukauden tutkittuani, luontaisesti gluteeniton tarkoittaa myös vehnätöntä, mutta pelkkä gluteeniton ei välttämättä ole vehnätön. Suurin osa ihmisistä tuntuu kuvittlevansa, että gluteeniton on myös vehnätön.

Toinen outo juttu on se, että nykyaikana puhelimet on sytkärin kokoisia, ihmiset lentää kuuhun, aivot voidaan nostaa pöydälle ja pistää takaisin jne, mutta kukaan ei tunnu tietävän missä tuotteissa on vehnää ja missä ei. Eli kaupassa joutuu kääntämään jokaisen leipäpaketin ylösalaisin. Tähän mennessä olen todennut Vaasan 100% kaurapalat, Uotilan maalaisruislimpun, Pirkka Auringonkukkaleivän ja suurimman osan hapankorpuista ja näkkileivistä olevan vehnättömiä. Tänään tarkistan Moilasen pakastetuotteet, niitä mainostettiin luontaisesti gluteenittomiksi. 

Ajattelin pyytää josko pääsisin allergiatesteihin, koska olen melko varma että joko vehnäallergia tai keliakia minulla on. Laktoosiongelmia on ollut jo parikymmentä vuotta, joten ne osaan kyllä tunnistaa ja välttää. Yksi päivä sorruin syömään ison korvapuustin (Lidlin paistopisteestä), NAM! Illalla juuri kun olin nukahtanut, heräsin kamaliin vatsaväänteisiin ja vessassa saikin sitten istuskella hetken aikaa. En osaa yhdistää asiaa mihinkään muuhun kuin vehnään tai gluteeniin. Vastaavaa on tapahtunut ennenkin, mutta jostain syystä se vatsanväänne tulee tosiaankin vasta alkuyöstä kun on juuri nukahtanut. Mitä lie?